Ο Νίκος Μωραϊτάκης μίλησε στο Outliers, το podcast της Endeavor Greece, με media partner το MoneyReview, για το πώς δημιουργήθηκε η εταιρεία, πώς αναπτύχθηκε και τι σχεδιάζει για το μέλλον.
H Workable έχει δημιουργήσει ένα software που επιτρέπει σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο να διαχειριστούν τα θέματα που έχουν να κάνουμε με τις προσλήψεις προσωπικού: Να βρουν ανθρώπους με τα κατάλληλα προσόντα, να τους συναντήσουν, να κάνουν τεστ, να προγραμματίσουν συνενεντεύξεις, να γράψουν τα σχόλιά τους. «Είναι σημαντικό να κάνεις αυτή τη δουλειά καλά, γρήγορα, επιστημονικά» τονίζει ο Νίκος Μωραϊτάκης. «Επειδή όλα πια είναι online- από βιογραφικά μέχρι τις συνεντεύξεις- το Workable έχει πακετάρει ό,τι χρειάζεται».
Τα πρώτα εφόδια για το εγχείρημα αυτό ήταν οι γνώσεις και οι εμπειρίες που είχε αποκτήσει ο Ν. Μωραϊτάκης στην Upstream. Εντάχθηκε στο δυναμικό της όταν είχε προσωπικό μόλις 10 ατόμων και έμεινε περίπου 6 χρόνια. Όταν έφυγε η Upstream είχε ήδη εξελιχθεί σε μία επιχείρηση με 350 εργαζομένους. «Ήταν μία φανταστική εμπειρία, ταξίδεψα σε όλο τον κόσμο, έμαθα πολλά… Η Upstream σε μία εποχή που η χώρα δεν είχε εξωστρεφή αντίληψη, ήταν το κάτι το ξεχωριστό. Ό,τι έκανε καλά το κρατήσαμε και το κάναμε και εμείς» αφηγείται.
Ήταν λοιπόν δύσκολο να κάνει το βήμα για τη δική του εταιρεία; Ο ίδιος δεν το είδε ως μεγάλο ρίσκο. «Ήμασταν πετυχημένα στελέχη και είχαμε βάλει χρήματα στην άκρη. Το είδαμε λίγο σαν διακοπές, στην αρχή ήταν σαν παιχνίδι» θυμάται.
Πώς κατάφερε όμως μία ελληνική ομάδα να παράξει ένα προϊόν που είναι ανταγωνιστικό διεθνώς; Καταρχήν τα μέλη της γνώριζαν πολύ καλά τη δουλειά τους. Το δεύτερο στοιχείο που τους βοήθησε πολύ ήταν ότι δεν έπεσαν στην παγίδα να προσπαθήσουν να πουλήσουν το προϊόν τους σε όλους τους γνωστούς τους. «Συνειδητοποιήσαμε ότι μεγάλες εταιρείες δεν θα αγοράσουν νέο, άλλης φιλοσοφίας software. Έτσι είδαμε ότι πρέπει να αναζητήσουμε πελάτες στο εξωτερικό. Είπαμε δεν πειράζει, θα φτιάξουμε ένα software για όλο τον κόσμο» λέει και συμπληρώνει: «Όταν είσαι Έλληνας δεν είναι δύσκολη απόφαση. Αν είσαι Γερμανός, που έχεις μία τεράστια αγορά, είναι πιο δύσκολο». Η μεγαλύτερη επιτυχία της εταιρείας; «Έφτασε τα 10 εκατ. σε έσοδα, χωρίς να έχει τηλέφωνο, χωρίς να έχει πωλητές».
Και πώς μπήκε η Βοστόνη στο πλάνο; Εδώ λειτούργησε σε έναν βαθμό η τύχη. Στη Βοστόνη βρέθηκαν με τον Σπύρο Μαγιάτη για να συναντήσουν επενδυτές. Τελικά τους άρεσε τόσο η πόλη, που μέσα σε λίγους μήνες πήραν την απόφαση να μετακομίσουν.
Σήμερα η Workable, έχοντας αντιμετωπίσει και τις επιπτώσεις της πανδημίας, είναι σε φάση ωριμότητας. Η περσινή χρονιά δεν ήταν εύκολη. Η πανδημία τους ανάγκασε να κινηθούν γρήγορα με «μαχαίρι» στα έξοδα (μείωση προσωπικού κατά 6%) και αναζήτηση έξτρα κεφαλαίων από επενδυτές. Ήδη όμως από το περασμένο καλοκαίρι η αγορά άρχισε και πάλι να ανακάμπτει. Η επέλαση του κορωνοϊού όμως είχε και θετικές «παρενέργειες». «Παλαιότερα φοβόμασταν ότι η τεχνολογία μας απομακρύνει, αλλά τώρα όλοι καταλάβαμε ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι και η λύση. Ακόμη και η γιαγιά ότι έμαθε το zoom την φέρνει κοντά στους δικούς της ανθρώπους» εξηγεί.
Στόχος της Workable για φέτος είναι να είναι οικονομικά ανεξάρτητη και από το 2022 να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Πώς βλέπει το end game; Δεν το κοιτά ακόμη. Είναι ακόμη στην αρχή…