Σε συνέχεια των webinar που έχουν ως στόχο να αναδείξουν διάφορες πλευρές της πανδημίας που προκάλεσε ο κορονοϊός, η Endeavor προσκάλεσε τον Guido Iannone, γενικό διευθυντή του ομίλου εταιρειών Nuceria, που είναι leader στην Ευρώπη τον τομέα της παραγωγής συσκευασιών και ετικετών, χάρτινων κουτιών και βιομηχανικών συσκευασιών, ενώ διαθέτει και ένα τμήμα που ειδικεύεται στον τομέα της φαρμακευτικής συσκευασίας, να μας μιλήσει για τις σκέψεις και τις προσπάθειές του να διαχειριστεί τη βιομηχανική παραγωγή κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Ο Guido μίλησε για την πρόοδο που σημείωσε η εταιρεία του κατά τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς ανακάμπτει σιγά σιγά από το αρχικό σοκ. Καθιέρωσε νέες εργασιακές συνήθειες για να διασφαλίσει την ασφάλεια των εργαζομένων του και τη συνέχιση της παραγωγής υλικών συσκευασίας, την οποία η κυβέρνηση έχει χαρακτηρίσει ως ουσιαστική οικονομική δραστηριότητα, και πρέπει να συνεχίσει ως έχει.
Παράλληλα με τα μέτρα που εφαρμόστηκαν, εξίσου σημαντική είναι και η συνεχής προσπάθεια κατευνασμού του φόβου των εργαζομένων. «Χρειάστηκε να καθησυχάσουμε τους ανθρώπους, να τους ζητήσουμε να κρατήσουν αποστάσεις, να υιοθετήσουν πιο υπεύθυνες συμπεριφορές. Έπρεπε να τους στηρίξουμε μέχρι να καταλάβουν ότι ενδέχεται να ζήσουν σε αυτό το κλίμα για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, ότι αυτή η έκτακτη ανάγκη δεν είναι μόνο θέμα μερικών ημερών. Επομένως, έπρεπε να βρούμε τον τρόπο να συνεχίσουμε. Παρά τις δυσκολίες, το εργοστάσιο αυτή τη στιγμή λειτουργεί καλύτερα από την προηγούμενη εβδομάδα. Δεν λειτουργεί πλήρως, αλλά συνεχώς ανακάμπτουμε. Στο τέλος της μέρας, αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για μια μάχη την οποία δίνουμε σε πολλά μέτωπα», τόνισε.
Στο πλαίσιο των ειδικών διαδικασιών που εφαρμόσαμε για να κρατήσουμε τους εργαζόμενους ασφαλείς και για να διασφαλίσουμε ότι όσοι έρχονται στο εργοστάσιο είναι υγιείς, ζητήσαμε από τους εργαζόμενους να μετρούν τη θερμοκρασία τους στο σπίτι, πριν έρθουν στη δουλειά, αντί να το κάνουν στην είσοδο του εργοστασίου. Αν αποδειχτεί ότι κάποιος έχει πυρετό, τους ζητάμε να δηλώσουν ασθένεια και να μείνουν στο σπίτι.
Οι εργαζόμενοι της εταιρείας φτάνουν στις εγκαταστάσεις μας με το δικό τους αυτοκίνητο ή με τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας, τα οποία είναι ακόμα διαθέσιμα στην Ιταλία, αν και η κυκλοφορία γίνεται με αραιά δρομολόγια. Η διοίκηση συνέστησε στους υπαλλήλους να μην έρχονται στη δουλειά με το ίδιο αυτοκίνητο. Προηγουμένως, ήταν κοινή πρακτική να μοιράζονται κάποιοι υπάλληλοι το ίδιο αυτοκίνητο, αλλά αυτό θα μπορούσε να αποδειχτεί προβληματικό στην παρούσα κατάσταση.
Αναφορικά με τα μέτρα προστασίας, από την αρχή της κρίσης χρησιμοποιήθηκαν γάντια, αλλά στάθηκε δύσκολο να προμηθευτούμε μάσκες, καθώς αυτό αποδείχτηκε mission impossible στο Μιλάνο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Guido. «Τελικά μάσκες μας έστειλαν οι συνάδελφοί μας από την Κίνα, όπου έχουμε μερικά εργοστάσια, γεγονός που ήταν μια χειρονομία αλληλεγγύης από μέρους τους».
Τι θα κάνει η εταιρεία αν ένας εργαζόμενος αποδειχτεί θετικός στον κορονοϊό; «Συγκροτήσαμε μια ειδική ομάδα εργασίας και αυτοί ελέγχουν τους ανθρώπους από το σπίτι τους. Αν ένας από τους εργαζόμενους αποδειχτεί θετικός στον ιό, θα πρέπει να θέσουμε όλους τους ανθρώπους που δούλευαν στην ίδια βάρδια σε καραντίνα. Για να μειώσουμε το κίνδυνο, ξεχωρίσαμε εντελώς τις βάρδιες. Αυτή τη στιγμή λειτουργούμε με δύο βάρδιες αντί για τρεις και έχουμε καθιερώσει ένα 20λεπτο διάλειμμα ανάμεσα στις δύο βάρδιες. Επομένως, αν κάποιος αποδειχτεί θετικός στον ιό, θα είμαστε σε θέση να θέσουμε σε καραντίνα μόνο μια ομάδα και να συνεχίσουμε την παραγωγή». Αναμένουν ότι θα συνεχίσουν να εργάζονται σε αυτό το ρυθμό για τουλάχιστον ενάμιση μήνα ακόμα.
Σε σχέση με τις αναρρωτικές άδειες, ήταν απαραίτητο να αλλάξουν προσέγγιση για όσο η κρίση ήταν σε εξέλιξη. Στην αρχή, όταν επικρατούσε πανικός στο εργοστάσιο, αλλά και έξω από αυτό, δεν ζήτησαν από τους ανθρώπους να προσκομίσουν ένα χαρτί γιατρού, αλλά εκ των υστέρων αποφάσισαν να αυστηροποιήσουν τα μέτρα. «Λοιπόν, αν οι εργαζόμενοι βρίσκονται στο σπίτι, τους ζητάμε να προσκομίσουν ένα χαρτί γιατρού. Είμαστε μια επιχείρηση της οποίας η λειτουργία έχει χαρακτηριστεί ως απαραίτητη, και για αυτό πήραμε μέτρα για να εμποδίσουμε τη μετάδοση του ιού. Την ίδια στιγμή, προσφέραμε σε όλους τους εργαζόμενους που δεν έχουν σχέση με την παραγωγή (στα τμήματα πωλήσεων, προμηθειών, έρευνας και ανάπτυξης) έξυπνες επιλογές απασχόλησης».
Όταν ρωτήθηκε πώς προσεγγίζουν τα θέματα εσωτερικής επικοινωνίας και αξιολόγησης της ψυχολογικής κατάστασης των υπαλλήλων, ο Guido παραδέχτηκε ότι στην αρχή ήταν πολύ δύσκολο να μιλήσει κανείς για το ξέσπασμα της πανδημίας, αλλά στη διάρκεια των τελευταίων ημερών οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να εξοικειώνονται με το θέμα και τώρα συζητούν περισσότερο για τη νέα κατάσταση.
«Πάντα είχα πολύ καλή σχέση με τους υπαλλήλους μου. Θεωρώ ότι αυτό αποτελεί ένα από τα δυνατά μας σημεία. Έχουμε 80 εργαζόμενους στο Μιλάνο και τους γνωρίζω όλους προσωπικά. Ένα από τα πιο σημαντικά μηνύματα που τους μετέφερα όταν συζητούσαμε ήταν ότι πρέπει να θεωρούμε τους εαυτούς μας τυχερούς που η εταιρεία μας μπορεί να λειτουργεί. Η εργασία μας είναι απαραίτητη καθώς παράγουμε ετικέτες για τρόφιμα και φαρμακευτικά προϊόντα. Η λειτουργία μας είναι στρατηγικής σημασίας. Όλοι μας οι εργαζόμενοι θα πρέπει να νιώθουν περήφανοι που ανήκουν στην εφοδιαστική μας αλυσίδα».
Μια άλλη εταιρική πολιτική που συνέβαλε στο να νιώσουν οι εργαζόμενοι περισσότερο ασφαλείς ήταν να επιδοτήσουμε μια προσωπική ασφάλεια υγείας, αν και κάτι τέτοιο δεν ήταν υποχρεωτικό από το νόμο. Έτσι, αν ένας εργαζόμενος αποδειχτεί θετικός στον COVID-19 και πρέπει να πάει στο νοσοκομείο, τότε ένα μέρος των εξόδων του καλύπτεται από την ασφάλεια. «Αυτό βοήθησε τους εργαζόμενους να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες».
Παράλληλα, εισαγάμε τη μεθοδολογία 5S (5S workplace methodology) στον εργασιακό μας χώρο και ζητήσαμε από όλους τους κορυφαίους διευθυντές να κάνουν έναν περίπατο Gemba δύο φορές την ημέρα. Να περιφέρονται στα τμήματά τους και στο χώρο του εργοστασίου για να βεβαιώνονται ότι τηρούνται σωστά τα μέτρα και να ελέγχουν αν οι άνθρωποι σέβονται τους νέους κανόνες».
Σχετικά με τη διατήρηση της επικοινωνίας με τους εργαζόμενους, οι περίπατοι Gemba αποδείχτηκαν πολύ αποτελεσματικοί, καθώς δίνουν στους διευθυντές την ευκαιρία να μιλούν με καθέναν από τους εργαζόμενους ξεχωριστά. Δεδομένων των συνθηκών, οι διευθυντές αποφεύγουν να συνομιλήσουν με ομάδες εργαζομένων, αφού οι εργαζόμενοι πρέπει να τηρούν τις αποστάσεις που προβλέπονται από τις συστάσεις ασφαλείας. Έχουν μάλιστα δημιουργήσει από την αρχή της κρίσης μια ομάδα WhatsApp, στην οποία συμμετέχουν όλοι οι εργαζόμενοι του εργοστασίου, και έτσι μεταδίδουν σε όλους κάθε απαραίτητη πληροφορία.
Όσον αφορά τις επιπτώσεις της κρίσης στα έσοδα, τον Φεβρουάριο τα έσοδα ήταν σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, και η πρώτη πτώση παρατηρήθηκε τον Μάρτιο. Ο Guido εξήγησε ότι έχουν προβλέψει σε μηνιαία βάση πτώση στις πωλήσεις της τάξης του 25% για το μήνα Μάρτιο στη μονάδα παραγωγής του Μιλάνου. Το γεγονός αυτό έχει σχέση με τις λιγότερες βάρδιες του περασμένου μήνα, και όχι εξαιτίας της μείωσης των πωλήσεων.
Όσο για το συνολικό αντίκτυπο στις πωλήσεις, «Στους επόμενους τρεις μήνες, νομίζω ότι πρέπει να περιμένουμε πτώση της τάξης του 10%. Αυτή η πρόβλεψη όμως δεν μας δείχνει ολόκληρη την εικόνα. Θα πρέπει να καταμερίσει κανείς τις επιπτώσεις σύμφωνα με δημογραφικά στοιχεία και κατηγορίες. Οι πελάτες μας που ασχολούνται με την οινοπαραγωγή, για παράδειγμα, βιώνουν δύσκολες στιγμές. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση της κατηγορίας κατά 30%.
Ευτυχώς, όσον αφορά τις τιμές για τον εφοδιασμό τους με πρώτες ύλες, δεν έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από την κρίση, καθώς τις είχαν ήδη εξασφαλίσει από τον προηγούμενο χρόνο. «Το χαρτί και το πλαστικό δεν αποτελούν πρόβλημα για εμάς προς το παρόν». Ωστόσο, στις μεταφορές παρουσιάστηκαν δυσκολίες με το κλείσιμο των συνόρων κ.λπ. «Η περασμένη εβδομάδα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη λόγω της κατάστασης στα σύνορα. Οι περισσότεροι προμηθευτές μας βρίσκονται στο Λουξεμβούργο ή στη Γερμανία και αντιμετωπίζουμε καθυστερήσεις λόγω των μπλόκων στα σύνορα».
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης. «Την περασμένη εβδομάδα ήρθαμε αντιμέτωποι με μια τεράστια αύξηση στις παραγγελίες. Έπρεπε να αντιμετωπίσουμε τη μεγάλη αύξηση της ζήτησης, και αυτό με τη σειρά του δημιούργησε διάφορα προβλήματα και θέματα με τους προμηθευτές μας. Πρέπει να εργαστούμε με διαφορετικούς, πιο ελαστικούς χρόνους παράδοσης. Η διαχείριση και η διακίνηση εμπορευμάτων γίνεται όλο και πιο δύσκολη».
Είναι πιθανό να προκύψει κάτι θετικό μέσα από αυτή την κρίση; «Θεωρώ ότι όταν τελειώσει αυτή η κρίση, θα καταφέρουμε να πετύχουμε νέα μερίδια αγοράς. Το μεγαλύτερο ίσως όμως μάθημα από προσωπική και διοικητική άποψη είναι να γίνουμε πιο ανθεκτικοί, πιο υπομονετικοί, να μάθουμε πώς να επικοινωνούμε με τους συνανθρώπους μας αυτές τις δύσκολες στιγμές και να προσεγγίζουμε την κατάσταση με ανοιχτό μυαλό. Κάθε μέρα θα πρέπει να πείθουμε τους ανθρώπους να εργάζονται με διαφορετικό τρόπο και να διεκπεραιώνουν τις εργασίες τους διαφορετικά. Στην εποχή μετά τον κορονοϊό θα έχουμε εξελιχθεί σε ικανότατους μάνατζερ. Αυτή η προοπτική προσωπικής εξέλιξης είναι πιο σημαντική από οποιαδήποτε άλλη ευκαιρία που θα μας προσφέρει η αγορά».
Όσον αφορά τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της κρίσης, η οποία καλείται να διαχειριστεί τις καταστροφικές οικονομικές συνέπειες στις μικρές επιχειρήσεις και σε μια σειρά από τομείς που έχουν χτυπηθεί σκληρά, ο Guido θα ζητούσε από την ιταλική κυβέρνηση να κάνει περισσότερα για τη στήριξη αυτών των κατηγοριών. «Όσα έχουν δρομολογήσει, δεν είναι αρκετά για τη στήριξη των ευάλωτων επιχειρηματιών σε αυτή την περίοδο».
Μπορείτε να ακούσετε την ηχογράφηση του webinar εδώ.