Μαθαίνοντας από μια Ιστορία Επιτυχίας

«Μια ιδέα χωρίς σχέδιο είναι απλώς μια ευχή»

Συνέντευξη με τον Μάριο Σταυρόπουλο και τον Αργύρη Κανίνη

Πρόκειται σίγουρα για μια από τις κορυφαίες στιγμές της χρονιάς που μας πέρασε. Όταν τον Μάιο του 2020 ανακοινώθηκε η εξαγορά της εταιρείας ρομποτικής αυτοματοποίησης Softomotive από τη Microsoft, επρόκειτο για τη μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής εταιρείας τεχνολογίας μέχρι εκείνη τη στιγμή, με ένα τίμημα που υπερέβη τα 125 εκ. ευρώ.

Για το σημαντικότατο αυτό success story έχουν γραφτεί πολλά τους μήνες που μεσολάβησαν. Για τους σκοπούς της έκθεσής μας, όμως, μιλήσαμε με τους ίδιους τους πρωταγωνιστές, τους ιδρυτές της εταιρείας και Endeavor Entrepreneurs Μάριο Σταυρόπουλο και Αργύρη Κανίνη με στόχο να αποτυπώσουμε τα «μαθήματα» από την επιτυχία της Softomotive για άλλες ελληνικές εταιρείες τεχνολογίας, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται την εξέλιξη του οικοσυστήματος καινοτομίας στην Ελλάδα.

Ένα Αλλαγμένο Τοπίο

Η Softomotive ιδρύθηκε το 2005 και ήδη λίγο πριν από τα μέσα της δεκαετίας του 2010 ήταν μια κερδοφόρα επιχείρηση που ανέπτυσσε διαρκώς το προϊόν της, βασιζόμενη στον μεμονωμένο χρήστη. Το 2014 έκανε μια σημαντική στροφή προς την κατεύθυνση του B2B και η αλματώδης ετήσια ανάπτυξη που ακολούθησε οδήγησε τελικά στην άντληση χρηματοδότησης 25 εκ. δολαρίων από την επενδυτική εταιρεία Grafton Capital το 2018 και την εξαγορά από τη Microsoft που ακολούθησε περίπου δύο χρόνια αργότερα.

Η πορεία αυτή καθιστά τον ιδρυτή και CEO της εταιρείας Μάριο Σταυρόπουλο τον πλέον
κατάλληλο για να αποτυπώσει τις αλλαγές που συντελέστηκαν στο οικοσύστημα καινοτομίας
από την ίδρυση της Softomotive μέχρι σήμερα. «Το νιώθω σαν προσωπικό βίωμα και μπορεί να είναι μία υποκειμενική αντίληψη, αλλά βλέπω ότι σιγά-σιγά μπαίνουμε σε έναν ευρύτερο χάρτη με εξωτερικούς παίκτες. Πριν μερικά χρόνια ομφαλοσκοπούσαμε ακόμα, θεωρούσαμε ότι ήμασταν το κέντρο του κόσμου. Τώρα και εμείς οι ίδιοι αντιλαμβανόμαστε ότι είμαστε ένα κομμάτι του κόσμου.»

Η σημασία της διασύνδεσης αυτής με τηνπαγκόσμια αγορά, που προκύπτει ως ανάγκη
αλλά και ως ευκαιρία, εξηγείται από τον Μάριο Σταυρόπουλο με μια σειρά από τρόπους. Για
παράδειγμα, μία βασική πρόκληση που υπάρχει στον χώρο της ελληνικής επιχειρηματικότητας, κάτι που αναφέρει ότι βίωσε και η ομάδα της Softomotive στη φάση της ραγδαίας ανάπτυξης και του “scaling up” της εταιρείας, είναι το γεγονός ότι τα «ταλέντα» που έχουν εμπειρία σε πιο ώριμες επιχειρηματικές πρακτικές είναι λίγα. Το πρώτο πλεονέκτημα που προκύπτει, λοιπόν, για το ελληνικό οικοσύστημα από ένα τέτοιου είδους exit είναι η διασύνδεση με μια big tech εταιρεία του εξωτερικού, όπως η Microsoft. «Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κάποιοι άνθρωποι θα κάνουν τον κύκλο τους σε μια συγκεκριμένη ομάδα και μετά, αν θελήσουν να αναζητήσουν κάτι διαφορετικό ή κάτι δικό τους, θα έχουν πια τις παραστάσεις και τα βιώματα. Εμείς, τότε, χρειάστηκε να τα κάνουμε όλα είτε μπουσουλώντας, είτε ψάχνοντας και ρωτώντας» θυμάται.

Το άλλο πλεονέκτημα έχει να κάνει με την καλή εικόνα που αρχίζει να διαμορφώνεται για τη χώρα, σωρευτικά. «Αρχίζει και δημιουργείται μία ορατότητα από το εξωτερικό σε ότι αφορά την Ελλάδα, ότι είναι μια χώρα που δυνητικά μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον.» Το προφίλ που βγαίνει προς τα έξω αλλάζει, μέσα από τις θετικές ειδήσεις για εξαγορές και τις ξένες εταιρείες που φτιάχνουν τμήματα στην Ελλάδα, κάτι που μέχρι πριν από μερικά χρόνια δεν υπήρχε. «Τώρα χτίζεται σιγά-σιγά και θα συνεχίσει να χτίζεται.»

Μπορεί ακόμα η χώρα μας να απέχει από άλλες που έχουν γίνει συνώνυμες με την τεχνολογική επιχειρηματικότητα, όμως ήδη η εικόνα διαφέρει από την Ελλάδα της κρίσης. «Κάποιος δεν θα μπει στην ελληνική αγορά μόνο και μόνο επειδή είναι η ελληνική αγορά. Αλλά τώρα, ευτυχώς, δεν θα γίνει ούτε και το αντίθετο. Δεν θα αποφύγει κάποιος την ελληνική αγορά μόνο και μόνο επειδή είναι η ελληνική αγορά. Υπάρχει μια εκπληκτική διαφορά στο brand name της Ελλάδας σε σχέση με πριν από 5-6 χρόνια», καταλήγει.

Οι Ανάγκες για το Μέλλον

«Δεν νομίζω πλέον ότι υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες σε σχέση με την προέλευση και τη χώρα. Η Ελλάδα, παρότι είναι μια μικρή αγορά με πιο περιορισμένη δεξαμενή ταλέντων από ότι χώρες με μεγαλύτερο πληθυσμό, δεν έχει κάποιο δομικό μειονέκτημα ή άλλους ανασταλτικούς παράγοντες που να αποθαρρύνουν το ενδιαφέρον. Σε συγκεκριμένες δεξιότητες υπάρχουν ακόμη ανάγκες – στο τεχνικό κομμάτι και στο business execution, κυρίως ενός οργανισμού που βρίσκεται σε στάδιο μεγάλης ανάπτυξης. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που να μπορούν να αναλάβουν τη διαχείριση μιας εταιρείας. Μια προφανής ευκαιρία είναι άνθρωποι που έχουν δουλέψει στο εξωτερικό να επιστρέψουν και να συμπληρώσουν αυτό το κενό που υπάρχει στο middle management.»

Από την πλευρά του, ο Αργύρης Κανίνης εκτιμά ότι έχουμε καλά καταρτισμένο τεχνολογικό προσωπικό σε ότι αφορά software engineers στην Ελλάδα. «Αλλά βέβαια, η Ελλάδα είναι μικρή και οι καλοί engineers κάποτε τελειώνουν», τονίζει. Στο δε development, η πρακτική εμπειρία ενός εργαζόμενου φαίνεται να είναι ιδιαίτερα βοηθητική.

Σε ό,τι αφορά την προσέλκυση επενδυτών, επισημαίνει ότι «δεν υπάρχει μαγική συνταγή», αναδεικνύει τη σημασία της προσήλωσης στην κερδοφορία ως σημαντική παράμετρο που αποδείχθηκε ιδιαίτερα επωφελής και στη διαδρομή της Softomotive, ενώ διαπιστώνει και άλλη μια ενδιαφέρουσα στροφή που κάνουν οι επιχειρήσεις του οικοσυστήματος σε σχέση με το παρελθόν: «Παλιά μέναμε στην πολύ καλή ιδέα και μόνο. Τώρα δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να υπάρχουν στόχοι μετρήσιμοι. Η νοοτροπία αλλάζει.»

Τέλος, αναφέρεται στις διεθνείς εμπειρίες που έχουν πλέον τα ελληνικά VCs, αλλά και οι ελληνικές εταιρείες που ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο εταιρείες στην Ευρώπη και την Αμερική. Στην ωρίμανση αυτή του οικοσυστήματος φαίνεται να βοηθά η ώσμωση με Έλληνες του εξωτερικού, η ύπαρξη χρηματοδότησης, οι δομές mentoring, αλλά και η εμπειρία που σταδιακά αποκτάται στο business development. Όλα αυτά μαζί συντελούν στην ωριμότητα μιας εταιρείας και, κατ’ επέκταση, του οικοσυστήματος.

Πέρα από Γεωγραφικά Όρια

Εταιρείες και οργανισμοί απομακρύνονται από τη φυσική παρουσία και υιοθετούν νέους τρόπους εργασίας, μια τάση που επιταχύνθηκε σημαντικά στη διάρκεια της πανδημίας. «Είναι εντυπωσιακό πώς ένας τεράστιος οργανισμός σαν τη Microsoft, από τη μία μέρα στην άλλη, εκεί που λειτουργούσε με έναν συγκεκριμένο τρόπο, έστειλε τους ανθρώπους της στα σπίτια τους και, όχι μόνο δεν συνέβη κάτι, αλλά η παραγωγικότητα αυξήθηκε», παρατηρεί ο Μάριος Σταυρόπουλος. «Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν δυσκολίες και προκλήσεις σε αυτό το μοντέλο, αλλά κάτι που προέκυψε από ανάγκη βλέπουμε ότι λειτουργεί. Οπότε σίγουρα με αυτή την εξέλιξη μπορεί μια χώρα που παρέχει ποιότητα ζωής όπως η Ελλάδα να γίνει ελκυστικός προορισμός. Είναι μια πολύ καλή ιδέα αυτό, αρκεί να μην είναι χωρίς πλάνο, γιατί χωρίς πλάνο είναι ευχή.»

Μπορεί να έχουμε κάποια πλεονεκτήματα ως χώρα, όμως δεν είμαστε και οι μοναδικοί με τα πλεονεκτήματα αυτά, προειδοποιεί ο Μάριος Σταυρόπουλος. «Οποιαδήποτε χώρα στον πλανήτη η οποία βρίσκεται στον ίδιο παράλληλο με την Ελλάδα έχει καλό καιρό και παρόμοιο κλίμα. Δεν πρέπει να εγκλωβιστούμε στη λογική ότι έχουμε μία ιδιαιτερότητα που αρκεί για να μας λύσει τα προβλήματα. Είναι μία ευκαιρία πράγματι, ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με κάποιους άλλους. Από εκεί και πέρα το ζήτημα είναι πώς το αξιοποιούμε. Όταν πουλάς ένα προϊόν δεν πουλάς την πρώτη ύλη, χρειάζεται κάποιου είδους επεξεργασία. Το κράτος πρέπει να έχει κεντρική θέση σε αυτή τη στρατηγική.»

Πέρα όμως από την προσέλκυση ταλέντου από το εξωτερικό, το να αποκτήσουν οι ίδιες οι ελληνικές εταιρείες μια παγκόσμια προσέγγιση προκύπτει ως σημαντική προτεραιότητα μιλώντας με τους ιδρυτές της Softomotive. «Μπορεί και πρέπει να ξεκινήσεις από μία νοοτροπία που δεν ορίζεται από γεωγραφικά όρια», τονίζει ο Μάριος Σταυρόπουλος. «Με την ωρίμανση των τεχνολογιών της πληροφορίας, οι γεωγραφικοί περιορισμοί απλά δεν παίζουν κανένα ρόλο στην παραγωγή και τη διανομή.» Ο Αργύρης Κανίνης καταλήγει: «Η εξωστρέφεια μιας εταιρείας είναι θέμα οράματος. Μπορείς να προσανατολιστείς από την αρχή στη διεθνή αγορά, μπορείς και κατά την εξέλιξη της εταιρείας. Το θέμα είναι να προσφέρεις κάτι που να έχει μία αξία και η αξία αυτή να απευθύνεται σε ένα μεγάλο κοινό».

Η συγκεκριμένη συνέντευξη αποτελεί μια από τις πολλές που μπορείτε να βρείτε στο Greek Tech Revolution report. Μπορείτε να βρείτε το report παρακάτω και να μείνετε συντονισμένοι στα κανάλια μας για ακόμα περισσότερες συνεντεύξεις από την έκδοση του 2020.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap