Μία ελληνοαμερικανική startup με κεντρικά γραφεία στο Μαλιμπού και R&D στην Αθήνα φροντίζει να αποδίδονται σωστά τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών της μουσικής βιομηχανίας στον θαυμαστό νέο ψηφιακό κόσμο. Ο λόγος για την Orfium, η οποία μετράει 6 χρόνια ζωής και έχει πελάτες της κορυφαίους μουσικούς publishers και δισκογραφικές εταιρείες, όπως η Warner, η Sony και η Universal.
O CTO της εταιρείας, Μιχάλης Πετυχάκης, μίλησε στο Outliers, το podcast της Endeavor με media partner το Money Review, για το πώς γεννήθηκε η ιδέα για την εταιρεία, πώς εξελίχθηκε και ποια είναι τα σχέδιά της για το μέλλονΓια τον ίδιο η είσοδος στον κόσμο της μουσικής βιομηχανίας δεν ήταν αυτονόητη. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο και στα 2-3 χρόνια, καθώς βαρέθηκε στη σχολή του, διεκδίκησε μία υποτροφία που τον οδήγησε στο Ντουμπάι. Εκεί έφτιαχνε ανθρωποειδή στην έρημο. «Ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία… Αλλά αποφάσισα ότι αυτό που με ενδιαφέρει από τη ρομποτική είναι το κομμάτι της τεχνητής νοημοσύνης (AI)» αφηγείται.
Έτσι επέστρεψε στην Ελλάδα, πήρε το πτυχίο του και ίδρυσε την πρώτη του startup στον χώρο των social media. Ήταν μία εφαρμογή, με την οποία μπορούσες να κάνεις share το πώς αισθάνεσαι με μία φωτογραφία και ένα emoticon. Πήγε καλά, είχε ανταπόκριση στο κοινό, αλλά ήταν δύσκολο να προσελκύσει μία τέτοια εταιρεία στη χώρα μας funds. Από αυτή την εμπειρία όμως έμαθε το πώς «τρέχεις» μία ομάδα.
Αφήνοντας εκείνο το πρώτο εγχείρημα, ο κ. Πετυχάκης ξεκίνησε διδακτορικό στην τεχνητή νοημοσύνη. Ταξίδεψε, συγκέντρωσε ιδέες και εμπειρίες και όταν η μεγάλη κρίση του 2015 χτύπησε την πόρτα της Ελλάδας και το μέλλον της χώρας στην Ε.Ε. φάνταζε αβέβαιο, ήρθε μία πρόταση από την Αμερική. Αυτή αφορούσε την Orfium, η αρχική ιδέα της οποίας ήταν να είναι μία πλατφόρμα ανταγωνιστική στο SoundCloud. «Δεν μου άρεσε καθόλου η ιδέα. Υπήρχε άλλωστε ήδη και το Spotify. Ωστόσο μου άρεσε η ιδέα της συνεργασίας με μία αμερικανική εταιρεία. Ήθελα να έχω μία πόρτα ανοιχτή στην Αμερική» εξηγεί.
Η μεγάλη αλλαγή για την Orfium ήρθε όταν βρέθηκε στον δρόμο της ο Ρομπ, πρώην στέλεχος της Universal, στον οποίο πιστώνεται σε μεγάλο βαθμό και η επιτυχία της Spotify. Εκείνος τους έπεισε να αναθεωρήσουν το μοντέλο τους και να γίνουν μία Β2Β εταιρεία, να παρέχουν δηλαδή υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις.
«Δώσαμε προθεσμία 3 μηνών στον εαυτό μας για να δοκιμάσουμε το νέο μοντέλο και τελικά κλείσαμε το πρώτο συμβόλαιο». Τι κάνει λοιπόν η Orfium; Σκανάρει σε καθημερινή βάση όλο το YouTube και εντοπίζει τα διαφυγόντα κέρδη από πνευματικά δικαιώματα.
Το ατού της είναι οι αλγόριθμοι. Αναπτύσσει νέους πρωτότυπους αλγορίθμους, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της μουσικής βιομηχανίας.
Πέρα από τα κεντρικά γραφεία στο Μαλιμπού και το πλήρες τμήμα της εδώ στην Ελλάδα, η Orfium έχει ένα μικρό παράρτημα στο Λονδίνο, αλλά και παρουσία σε Βερολίνο και Βιετνάμ. Πώς έφτασε έως εκεί; «Στη φάση Α της Orfium μας χάκαραν από το Βιετνάμ. Πήγαμε να δούμε ποιοι είναι και είχαμε αμοιβαία συμπάθεια». Η περσινή χρονιά ήταν καθοριστική για την εταιρεία. «Ωριμάσαμε, καταλάβαμε τι έχει ανάγκη από εμάς η αγορά». Τώρα βρίσκεται πλέον στην τρίτη φάση της η εταιρεία και στόχος της είναι να προσδίδει αξία σε όλο τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας.
Μεγάλο πάθος για τον Μιχάλη Πετυχάκη παραμένει σε όλη αυτή την πορεία η τεχνολογία και το AI. Πιστεύει δε ότι η μεγάλη τάση τα επόμενα χρόνια θα είναι η συνεργασία AI – ανθρώπων. Το μεγάλο όφελος, όπως τονίζει, είναι από το να λειτουργούν άνθρωποι και μηχανές συμπληρωματικά.