Leading Through Crisis with Marcelo Claure

Σειρά Webinar της Endeavor

Σκέψεις και Απόψεις του Marcelo Claure

Σε συνέχεια της σειράς webinar που πραγματοποιεί για τη διαχείριση της κρίσης που προκάλεσε ο κορoνοϊός, η Endeavor φιλοξένησε μια ωριαία συζήτηση με θέμα την παρουσίαση και τη στρατηγική του Marcelo Claure. O Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου της Softbank Group International και Εκτελεστικός Πρόεδρος της WeWork μας παρουσίασε την εμπειρία που έχει συλλέξει ως αναγνωρισμένος «fixer» και εξήγησε πώς καθοδηγεί μερικές από τις πιο εμβληματικές επιχειρήσεις στη διαχείριση της παρούσας κρίσης.

Ο Marcelo Claure είναι γνωστός ως Διευθύνων Σύμβουλος της Sprint, ο οποίος ηγείται του μεγάλου comeback του τρίτου μεγαλύτερου παροχέα ασύρματου δικτύου στις ΗΠΑ και σχεδιάζει την πρόσφατα εγκεκριμένη συγχώνευση με την T-Mobile, που κόστισε 27 δισεκατομμύρια δολάρια. Πριν από αυτό, είχε ιδρύσει την Brightstar, τη μεγαλύτερη παγκόσμια εταιρεία ασύρματου δικτύου σε ολόκληρο τον κόσμο που δραστηριοποιείται σε 50+ χώρες και έχει έσοδα 10+ δισεκατομμύρια δολάρια. Τώρα, ως Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Softbank Group International, ο Marcelo είναι υπεύθυνος για τη μακροπρόθεσμη στρατηγική της WeWork και τον αναπτυξιακό μετασχηματισμό της, καθώς και τη στρατηγική άλλων πασίγνωστων εταιρειών, όπως είναι η Arm, η Fortress, η SB Energy και η Boston Dynamics, που συγκροτούν το χαρτοφυλάκιο των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Vision Fund.

Ο Marcello άνοιξε τη συζήτηση εκφράζοντας την άποψή του για την επίδραση που έχουν οι δράσεις της Endeavor. «Θα ξεκινήσω την παρουσίασή μου εκφράζοντας το σεβασμό που τρέφω για την Endeavor. Είστε ένας καταπληκτικός οργανισμός που συγκεντρώνει υψηλής απόδοσης και ποιότητας επιχειρηματίες. Το 58% των εταιρειών που αποτελούν το χαρτοφυλάκιο της Λατινικής Αμερικής είναι Endeavor Entrepreneurs, γεγονός που είναι υπέροχο. Θεωρώ ότι είναι καταπληκτική η ικανότητα αυτού του οργανσιμού να συγκεντρώνει τους καλύτερους σε κάθε κλάδο», εξήγησε.

Η Αρχή μιας Καριέρας

Ο Marcello γεννήθηκε στη Βολιβία, στη Λατινική Αμερική. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στις Ηνωμένες Πολιτείες, έγινε διεθνής Manager της Βολιβιανής Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου, καθώς είχε τη φιλοδοξία να φτάσει η ομάδα της Βολιβίας στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Ο ίδιος ανέφερε ότι «εργαζόμουν αμισθί γιατί η ομοσπονδία δεν διέθετε καθόλου χρήματα. Μάλιστα, έπρεπε να πληρώνουμε τα πάντα από την τσέπη μας. Είχαμε όμως ένα όνειρο, θέλαμε να πραγματοποιήσουμε το αδύνατο, και τελικά καταφέραμε να προκριθεί η Βολιβία στο Παγκόσμιο Κύπελλο για πρώτη φορά στην ιστορία της. Αυτό με δίδαξε ότι όλα είναι εφικτά».

Αμέσως μετά, ο Marcello επέστρεψε στις ΗΠΑ, όπου αγόρασε την πρώτη του εταιρεία λογισμικού. Σύντομα η εταιρεία έγινε η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία σε πωλήσεις στις Βορειοανατολικές πολιτείες, από το Μέιν έως τη Νότια Καρολίνα. «Γι’ αυτό λατρεύω αυτή τη χώρα. Αυτό είναι το Αμερικάνικο όνειρο· έρχεσαι, δουλεύεις σκληρά και μετά αρχίζεις να πουλάς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου. Όταν πούλησα την πρώτη μου επιχείρηση.  έμαθα ότι είναι πραγματικά δύσκολο να αποκτήσει κανείς κινητό τηλέφωνο, καθώς οι ήδη υπάρχουσες εταιρείες διανομής ήταν πολύ κακές. Τότε κατάλαβα ότι έπρεπε να τις ξεπεράσω», συμπλήρωσε.

«Είναι το Αμερικάνικο όνειρο· έρχεσαι, δουλεύεις σκληρά και μετά αρχίζεις να πουλάς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου».

Τότε ίδρυσε την BrightStar έχοντας στόχο να παρέχει άριστες υπηρεσίες διανομής στο Μαϊάμι. Σύντομα η εταιρεία έγινε η υπ’ αριθμόν ένα στο Μαϊάμι, στη Λατινική Αμερική και στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ εδραίωσε την παρουσία της σε 51 χώρες. Η BrightStar εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο πάροχο ασύρματου δικτύου όλων των εποχών. «Φτάσαμε τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις. Εξελιχθήκαμε σε κάτι που ήταν μοναδικό κατά την άποψή μου, δηλαδή γίναμε η μεγαλύτερη εταιρεία στην ισπανόφωνη Αμερική. Καθώς κι εγώ προέρχομαι από αυτή την ήπειρο, δηλαδή είμαι ένας Λατίνος, είμαι πολύ υπερήφανος», εξήγησε ο Marcello.

Ηγέτης της Sprint

Κι ενώ η εταιρεία γνώριζε τεράστια επιτυχία, ο Marcello ταξίδεψε στην Ιαπωνία, όπου συνάντησε τον Masayoshi Son, τον Ιδρυτή και Διευθύνοντα Σύμβουλο  της Softbank. Τότε ξεκίνησε η συνεργασία τους. Όταν ο Masa αγόρασε την Sprint US για 26 εκατομμύρια δολάρια, που ήταν η μεγαλύτερη επένδυση που έκανε ποτέ μια ιαπωνική εταιρεία, πρότεινε στον Marcello να ενώσουν όλα τα τηλέφωνα που αγόραζαν, στη Softbank και κατόπιν στη Sprint, και να δημιουργήσουν μια εταιρεία αγορών. «Μου είπε χαρακτηριστικά “Αν ενώσουμε τις προμήθειές μας, θα γίνουμε η μεγαλύτερη εταιρεία αγορών στον κόσμο και θα ήθελα να γίνεις εσύ ο Διευθύνων Σύμβουλός της, ενώ θα συνεχίσεις να διευθύνεις τη μικρή σου BrightStar», εξήγησε ο Marcello.

Εκείνη τη στιγμή από πάροχος εξελίχθηκε στη μεγαλύτερη εταιρεία αγορών σε όλο τον κόσμο. «Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά και πετύχαμε απίστευτα αποτελέσματα. Έπειτα, ο Masa με κάλεσε να γίνω μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Sprint, και τότε με κυρίευσε το αίσθημα του δέους. Η Sprint ιδρύθηκε το 1899, είναι μια εμβληματική αμερικανική εταιρεία και η ένατη μεγαλύτερη επιχείριση τηλεπικοινωνιών στον κόσμο. Η στιγμή που πάτησα το πόδι μου στην αίθουσα του Διοικητικού Συμβουλίου της Sprint ήταν σαν την πρώτη φορά που μπήκα στο Disneyworld, όταν ήμουν παιδί. Τότε σκέφτηκα: «Ω, Θεέ μου, επιτέλους, βρίσκομαι στο Διοικητικό Συμβούλιο μιας εταιρείας που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο».

«Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, εξελιχθήκαμε από μια εταιρεία με το χειρότερο όνομα στην αγορά που έχανε εκατομμύρια πελάτες σε μια πολύ καλή μάρκα που άρχισε να κερδίζει ξανά τα εκατομμύρια των πελατών της».

«Έτσι, αφού έγινα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Masa μου είπε ότι η εταιρεία βρισκόταν πολύ κοντά στη χρεοκοπία και μου πρότεινε να γίνω ο Διευθύνων Σύμβουλός της. Εγώ του απάντησα ότι δεν μπορούσα να γίνω Διευθύνων Σύμβουλος, πρώτον γιατί είχα τη δική μου εταιρεία, τη BrightStar, και δεύτερον γιατί δεν ήξερα πώς να διευθύνω μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών. Αυτό ήταν δουλειά διαφορετικής κλίμακας. Ο Masa μου είπε ότι θα αγόραζε τη BrightStar και ότι θα με μυούσε στα θέματα της τεχνολογίας. Τελικά, αποφάσισα να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου και να διευθύνω την Sprint», ανέφερε ο Marcello. «Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα εξελιχθήκαμε από μια εταιρεία με το χειρότερο όνομα στην αγορά που έχανε εκατομμύρια πελάτες σε μια πολύ καλή μάρκα που κέρδιζε ξανά τα εκατομμύρια των  πελατών της. Σώσαμε μια εταιρεία που απείχε μόλις 3 μήνες από τη χρεοκοπία. Ήταν συγκλονιστικό να βιώνει κανείς πως κερδίζει την εμπιστοσύνη 70.000 εργαζομένων, να αλλάζει την επωνυμία των προϊόντων και να πυροδοτεί ξανά την ανάπτυξη», πρόσθεσε.

Κίνητρα στους Εργαζόμενους που Έμειναν

Ο Marcello άδραξε την ευκαιρία και μίλησε για την εποχή που αναγκάστηκε να απολύσει 30.000 εργαζόμενους στην Sprint. «Ήμασταν ειλικρινείς και διαφανείς με τους εργαζόμενούς μας και τους συμπεριφερθήκαμε με αξιοπρέπεια και σεβασμό. Προτού αναλάβω την Sprint, τα στελέχη έμεναν στο σπίτι τις μέρες που έπρεπε να απολύσουν εργαζομένους. Εγώ έκανα το αντίθετο. Τα στελέχη έπρεπε να είναι εδώ, έπρεπε οπωσδήποτε να είναι παρόντες».

«Να συμπεριφέρεστε στους ανθρώπους με αξιοπρέπεια και σεβασμό και να κάνετε ό,τι μπορείτε για να τους βοηθήσετε κατά την απομάκρυνσή τους».

 Σε σχέση με τους εργαζόμενους που έμειναν, επέμεινε στο γεγονός ότι θα έπρεπε να τους συμπεριφέρεται κανείς καλύτερα. «Αν συμπεριφέρεστε στους ανθρώπους καλύτερα, οι άνθρωποι θα σας εκπλήξουν. Λέγεται ότι αν απολύσει κανείς 30.000 ανθρώπους, δεν θα μπορεί να εμφανιστεί στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης. Είναι ψέμα. Οι άνθρωποι πάντα θα σε σέβονται αν τους εξηγήσεις γιατί κάνεις ό,τι κάνεις και ποιό στόχο προσπαθείς να πετύχεις. Να συμπεριφέρεστε στους ανθρώπους με αξιοπρέπεια και σεβασμό και να κάνετε ό,τι μπορείτε για να τους βοηθήσετε κατά κατά την απομάκρυνσή τους», πρόσθεσε.

Το Μέλλον της Άντλησης Κεφαλαίων

Ο Marcello ενθάρρυνε τους επιχειρηματίες να μην φοβούνται την ανάπτυξη. «Ακόμα και την εποχή της πανδημίας, οι εταιρείες που θα αναπτυχθούν και θα επιβιώσουν, θα εξελιχθούν στους επόμενους ηγέτες της αγοράς. Έχεις ένα συγκεκριμένο πλεονέκτημα όταν είσαι ηγέτης της αγοράς· όταν η οικονομία αναπτύσσεται, αναπτύσσεσαι κι εσύ πολύ γρήγορα. Όταν η οικονομία είναι σε ύφεση, εσύ επιβιώνεις, ενώ οι ανταγωνιστές σου έρχονται αντιμέτωποι με την πτώχευση. Οπότε η συμβουλή μου είναι ότι πρέπει να αναπτύσσεται κανείς όσο πιο πολύ μπορεί, να κερδίζει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και να κρατάει ισχυρή την οικονομική του μονάδα, οπότε αν κάτι πάει στραβά, εσείς θα μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε ρευστότητα».

«Υπάρχουν χρήματα εκεί έξω»

Σύμφωνα με τον Marcello, «σήμερα υπάρχει μικρότερος ανταγωνισμός στην άντληση κεφαλαίων. Οι επιχειρηματίες έχουν τη δύναμη να στρέφουν τις εταιρείες επενδυτικών συμμετοχών να ανταγωνίζονται η μία την άλλη, για να πετύχουν καλύτερη εκτίμηση αξίας και καλύτερους όρους». «Αν διαθέτει κανείς μια καλή επιχείρηση που αναπτύσσεται, λύνει ένα πρόβλημα, καθώς θα μπορεί να αντλήσει κεφάλαιο όποτε το χρειάζεται. Έτσι, θα πραγματοποιήσει το επιχειρηματικό του σχέδιο και θα προχωρήσει μπροστά. Οπότε, κατά τη γνώμη μου, τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει και πολύ», πρόσθεσε.

Προσαρμογή στη Νέα Κανονικότητα

Σε σχέση με όσα θα συμβούν μετά την κρίση, ο Marcello επισήμανε ότι τώρα μάθαμε ότι οι άνθρωποι μπορούν να εργάζονται από το σπίτι και αντιληφθήκαμε ότι μπορούμε να πετύχουμε πράγματα που δεν περνούσαν από το νου μας πριν, και μάλιστα τα πραγματοποιούμε και καλύτερα από πριν. «Ωστόσο, το να έχεις κοινωνικές επαφές και να συναντιέσαι με την ομάδα σου για να βρείτε ιδέες και κοινές λύσεις είναι πολύ σημαντικό. Ως κοινωνικά όντα, αρέσει στους ανθρώπους να ανήκουν σε μια κοινότητα», εξήγησε.

«Όλα αυτά τα στοιχεία θα πρέπει να συνυπάρξουν σε έναν κόσμο όπου υφίσταται ακόμα η ανάγκη για κοινωνική αποστασιοποίηση, μέχρι τουλάχιστον να βρεθεί το κατάλληλο εμβόλιο», πρόσθεσε. Ο Marcello εξήγησε επίσης ότι αυτή τη στιγμή, η WeWork έχει περισσότερη ζήτηση από ποτέ. Για αυτό το λόγο επανασχεδίασαν όλα τα κτήρια της εταιρείας, ώστε να μπορούν να εφαρμόσουν τα μέτρα που διασφαλίζουν την κοινωνική αποστασιοποίηση. «Έχουμε σημειώσει πού μπορεί να καθίσει κανείς και έχουμε καταργήσει χώρους στους οποίους συναθροίζονταν οι άνθρωποι», είπε ο Marcello.

«Είναι συγκλονιστικό πόσο γρήγορα αλλάζει ο κόσμος καθώς και πόσο γρήγορα προσαρμόζονται οι επιχειρηματίες σε αυτές τις αλλαγές».

Δήλωσε επίσης ότι στο εγγύς μέλλον, θα αξιοποιήσουμε αυτά που μάθαμε, ότι δηλαδή είμαστε ικανοί να εργαζόμαστε από το σπίτι. Εξήγησε επίσης ότι στο μέλλον θα μειωθεί η αναγκαιότητα της ύπαρξης μιας έδρας, και εννοούσε ότι η έδρα θα εξακολουθεί να υπάρχει, αλλά δεν θα είναι απαραίτητο να βρισκόμαστε όλοι στο ίδιο μέρος διαρκώς». «Πολλά πράγματα αλλάζουν, και θα ζήσουμε σε έναν κόσμο όπου το εργατικό δυναμικό θα είναι διάχυτο σε όλο τον κόσμο», δήλωσε. «Όλος ο κόσμος αλλάζει. Ένα μεγάλο μέρος του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο τομέας της παραγγελίας και παράδοσης φαγητού στο σπίτι, η διαδικτυακή εκπαίδευση και οι ψηφιακές ιατροφαρμακευτικές υπηρεσίες στα οποία έχουμε επενδύσει ήδη, αναπτύσσουνται πολύ αυτή την εποχή. Είναι συγκλονιστικό το πόσο γρήγορα αλλάζει ο κόσμος καθώς και το πόσο γρήγορα προσαρμόζονται οι επιχειρηματίες σε αυτές τις αλλαγές», πρόσθεσε.

Μαθήματα από το Παρελθόν

Ο Marcello αποκάλυψε ότι όταν πρωτοξεκίνησε, είχε την αίσθηση ότι έπρεπε να ενεργήσει γρήγορα και να πραγματοποιήσει άμεσες αλλαγές. «Νομίζω ότι τώρα έχω μάθει να σκέφτομαι περισσότερο, να αξιοποιώ το χρόνο και να σχεδιάζω καλύτερα. Αυτό σε εμένα έχει καλύτερα αποτελέσματα. Αυτές οι κρίσεις συμβαίνουν κάθε μέρα, και έχω μάθει επίσης ότι κάποιες φορές αν κάνει κανείς ένα βήμα πίσω, συγκεντρώσει όλα τα γεγονότα και δώσει στον εαυτό του το χρόνο για να σκεφτεί λίγο περισσότερο, σίγουρα θα βρει μια καλύτερη λύση», εξήγησε. Σε σχέση με την παρούσα κρίση, ο  Marcello είπε ότι «από κάθε κρίση πάντα βγαίνει κάτι καλό. Καθώς αναγκάστηκα να μείνω στο σπίτι με τη σύζυγο και τα έξι παιδιά μου, χάρη στα γονεϊκά μου καθήκοντα κατάλαβα ότι λατρεύω αυτό το κομμάτι της ζωής μου».

«Αν καταφέρει να ξεπεράσει κανείς μια κρίση, μπορεί να ξεπεράσει τα πάντα».

Το webinar ολοκληρώθηκε με μια αισιόδοξη σκέψη. Ο Marcello παρακίνησε τους ανθρώπους να μην αποθαρρύνονται, αφού οι δύσκολες εποχές μας κάνουν πιο δυνατούς. «Τα έσοδα κάποιων επιχειρήσεων έχουν μειωθεί κατά 80%, ένα γεγονός που κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει. Αλλά αν καταφέρει να ξεπεράσει κανείς μια κρίση, μπορεί να ξεπεράσει τα πάντα. Είναι η στιγμή που καλείται κανείς να πάρει δύσκολες αποφάσεις, τις οποίες διαφορετικά δεν θα τις έπαιρνε. Αν πρέπει να μειώσεις το κόστος, θα το κάνεις. Κανείς δεν θα σε επικρίνει επειδή προσπαθείς να διευθύνεις την επιχείρησή σου. Εκείνοι οι επιχειρηματίες που ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν μια κρίση με επιτυχία, είναι εκείνοι που θα γνωρίσουν μεγάλη ανάπτυξη στη συνέχεια. Αν καταφέρει κανείς να ξεπεράσει μια κρίση, είναι ικανός να φτιάξει την καλύτερη εταιρεία του κόσμου».

Share via
Copy link
Powered by Social Snap