Σε συνέχεια των webinar που έχουν ως στόχο να αναδείξουν διάφορες πλευρές της πανδημίας που προκάλεσε ο κορονοϊός, η Endeavor προσκάλεσε τον Nirmal Rajaram, επιχειρηματία της Endeavor Indonesia και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Cita Rasa Prima, να μοιραστεί τις σκέψεις και την εμπειρία του από τη διαχείριση της αλυσίδας των 200 εστιατορίων του κατά τη διάρκεια του COVID-19.
Ο Nirmal μίλησε αρχικά για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην Ινδονησία γενικά, και κατόπιν πιο συγκεκριμένα για τον τομέα της εστίασης. Τόνισε ότι είναι απαραίτητο οι εταιρείες να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε να νιώθουν οι εργαζόμενοί τους ασφαλείς, και εξήγησε πώς η κρίση έπληξε τον τομέα της διανομής φαγητού και τη λειτουργία των εστιατορίων του. Τέλος, απαρίθμησε αποτελεσματικά μέτρα για τη διατήρηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Εξαιτίας της παγκόσμιας κρίσης που προκάλεσε ο COVID-19, οι άνθρωποι νιώθουν αβεβαιότητα, φόβο και ανασφάλεια. «Είναι πολύ σημαντικό να αισθάνονται οι εργαζόμενοι ασφαλείς στην εργασία τους. Μόνο όταν αισθάνονται ασφάλεια οι εργαζόμενοι, θα αισθανθούν ασφαλείς και οι πελάτες», υπογράμμισε ο Nirmal. Ως εκ τούτου, συμβουλεύει τους εργοδότες να παραγγείλουν αρκετά απολυμαντικά και αντισηπτικά σκευάσματα προκειμένου να απολυμαίνουν τακτικά τα καταστήματά τους και να βεβαιωθούν ότι τηρούνται προσεκτικά οι κανόνες υγιεινής από όλους τους εργαζόμενους.
Ο Nirmal υπογράμμισε τον καίριο ρόλο που θα παίξει η διανομή στον αγώνα των επιχειρήσεων για επιβίωση. «Πριν από δύο εβδομάδες ήρθαμε αντιμέτωποι με μια κατακόρυφη πτώση της τάξης του 50% στις πωλήσεις και από την αρχή αυτής της εβδομάδας η μείωση έχει φτάσει το 75%. Στην Ινδονησία, η κυβέρνηση ενθαρρύνει τους πελάτες να παραγγέλνουν φαγητό και να το παίρνουν σπίτι τους, αντί να χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων. Για το λόγο αυτό, αν θέλουμε να δούμε τις πωλήσεις μας να ανεβαίνουν, θα πρέπει να βασιστούμε στο δικό μας σύστημα διανομής».
«Κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι άνθρωποι νιώθουν πιο ασφαλείς αν μαγειρεύουν στο σπίτι παρά αν παραγγέλνουν φαγητό», πρόσθεσε. «Ωστόσο, στην Ινδονησία, οι άνθρωποι συνηθίζουν να παραγγέλνουν παρά να μαγειρεύουν, κάτι που μου δίνει ελπίδες ότι η εταιρεία μου θα συνεχίσει τη λειτουργία της στη διάρκεια της κρίσης». Επιπλέον, υποστήριξε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να διαθέτουν τα εστιατόρια το δικό τους μηχανισμό διανομής. «Σε αντίθεση με πολλές άλλες χώρες, όπου υπάρχουν πολλές εταιρείες διανομής φαγητού, στην Ινδονησία κάθε εστιατόριο πρέπει να έχει τη δική του υπηρεσία διανομής».
Στη συνέχεια υπογράμμισε τη σημασία της ανέπαφης διανομής, πράγμα που συνεπάγεται μηδενική φυσική επαφή. «Κατά τη διάρκεια της ανέπαφης διανομής, ο πελάτης παραγγέλνει μέσω μιας εφαρμογής και το κατάστημα λαμβάνει την παραγγελία και αρχίζει να την επεξεργάζεται, χωρίς καμιά φυσική επαφή». Την ίδια στιγμή ο διευθυντής του εστιατορίου θα πρέπει να διασφαλίσει ότι το φαγητό είναι καλά μαγειρεμένο ώστε να μην περιέχει μικροοργανισμούς, καθώς και ότι όλη η συσκευασία είναι καθαρή και αποστειρωμένη. «Συμβουλεύουμε τον πελάτη να παραλαμβάνει το φαγητό έξω από την πόρτα του σπιτιού του και να χρησιμοποιεί ανέπαφες μεθόδους πληρωμής», πρόσθεσε.
«Σε περιόδους κρίσης, η ρευστότητα είναι το παν». Σύμφωνα με τον Ινδονήσιο επιχειρηματία, οι πελάτες θα εξακολουθήσουν να απαιτούν την ίδια ποιότητα, ενώ θα διαθέτουν λιγότερα χρήματα. Αν θέλουν να διατηρήσουν την πελατεία τους, οι εταιρείες θα πρέπει να μειώσουν τις τιμές τους. «Για να επιβιώσουμε, θα πρέπει να γίνουν μειώσεις στους τομείς της εργασίας και των ενοικίων, καθώς και στις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας». Ο Nirmal τόνισε ότι οι πελάτες θα ζητούν περισσότερο φαγητό σε χαμηλότερη τιμή. «Οι τιμές των τροφίμων θα πρέπει να κρατηθούν όσο πιο χαμηλά γίνεται, καθώς το κόστος αποτελεί μια εξαιρετικά ευαίσθητη παράμετρο για τους πελάτες σε περιόδους κρίσης. Μειώστε τις μερίδες, αν είναι απαραίτητο, διαπραγματευτείτε με τους προμηθευτές σας για μείωση τιμών και ζητήστε από τους ιδιοκτήτες του μισθώματός σας μείωση ενοικίου».
Ο Nirmal συμβούλεψε τους επιχειρηματίες να παροτρύνουν τις κυβερνήσεις τους να διαγράψουν όλους τους φόρους που έχουν επιβάλει στην απασχόληση και να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας όπως το ηλεκτρικό ρεύμα, το νερό, το φυσικό αέριο, το διαδίκτυο. Ταυτόχρονα, επέμεινε στη σημασία της στενής επικοινωνίας με όλους τους εργαζόμενους. «Μην μειώσετε τα έξοδα σε θέματα υγιεινής, αλλά μειώστε όλες τις κεφαλαιακές δαπάνες (CAPEX) και τα έξοδα επέκτασης», πρότεινε. Εξήγησε επίσης ότι η κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης των εταιρειών Τροφίμων & Ποτών θα αλλάξει σημαντικά λόγω της κρίσης. Για μια τυπική εταιρεία Τροφίμων & Ποτών, η κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης αναμένεται να αλλάξει όπως φαίνεται παρακάτω:
Σχετικά με το αν πρέπει να επιδοτηθούν καταστήματα που ήταν επικερδή πριν από την κρίση, αλλά έχουν πάψει να είναι κερδοφόρα τη δεδομένη χρονική στιγμή, ο Nirmal απάντησε: «Με βάση την εμπειρία μου, θα συμβούλευα όλους τους ιδιοκτήτες αλυσίδων εστιατορίων να φροντίζουν ώστε τα κερδοφόρα καταστήματα να μην επιδοτούν ποτέ τα καταστήματα που δεν είναι κερδοφόρα. Εάν ένα κατάστημα δεν είναι επικερδές και δεν πρόκειται να παρουσιάσει κέρδη στο άμεσο μέλλον, τότε θα πρέπει να πάρετε τη σκληρή απόφαση να το κλείσετε».
Ο Dan Fleischmann, προσκεκλημένος ομιλητής και αντιπρόεδρος της Kitchen Fund VC, συμφώνησε ότι η πρώτη προτεραιότητα των επιχειρήσεων πρέπει να είναι η διατήρηση της ρευστότητας. «Το παιχνίδι θα κριθεί στη ρευστότητα. Οι εταιρείες πρέπει να μειώσουν το κόστος και να εξοικονομήσουν κεφάλαια». «Δεν βλέπω πώς μπορεί να ξεπεράσει κανείς αυτή την κατάσταση πετυχαίνοντας τα έσοδα που πετύχαινε πριν. Πρέπει να είστε προετοιμασμένοι για μειωμένες πωλήσεις τους επόμενους 6-12 μήνες. Το δεύτερο τρίμηνο του 2020 σίγουρα θα είναι δύσκολο», πρόσθεσε.
Όταν ρωτήθηκε εάν η κρίση που προκάλεσε η ασθένεια COVID-19 θα επηρεάσει την αποτίμηση αξίας μιας επιχείρησης, ο Dan επεσήμανε: «Στις ΗΠΑ, οι καλές κεφαλαιακές συμφωνίες που επρόκειτο να γίνουν πριν από την κρίση, παραμένουν σε εκκρεμότητα. Ωστόσο, οι κεφαλαιαγορές έχουν πέσει, οπότε οι εταιρείες που χρειάζονται κεφάλαια θα αντιμετωπίσουν μεγάλες δυσκολίες. Ακόμη και οι πιο καθιερωμένες και κεφαλαιοποιημένες εταιρείες θα δουν την αποτίμησή τους να μειώνεται».
Συνοψίζοντας, τόσο ο Dan όσο και ο Nirmal συμφώνησαν ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι. «Δεν ξέρω πότε θα είναι διαθέσιμο το εμβόλιο, αλλά οι επόμενοι 12-18 μήνες θα είναι δύσκολοι. Η κατάσταση θα χειροτερέψει, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι θα την αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί».
Εδώ μπορείτε να ακούσετε την ηχογράφηση του webinar.