Η Endeavor συνεχίζει τη σειρά διαδικτυακών σεμιναρίων της καθώς έχει σκοπό να στηρίξει και να καταρτίσει το δίκτυό της ώστε να καταφέρει να αντιμετωπίσει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τις επιπτώσεις της ασθένειας του κορονοϊού. Στο παρόν webinar, ο Endeavor Mentor Chris Shroeder συνομίλησε με τον Brad Feld, ο οποίος μοιράστηκε με τους ακροατές πολύτιμες γνώσεις για την αποτελεσματική διαχείριση των κρίσεων.
Ο Brad Feld είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Foundry, μιας εταιρείας επενδυτικών συμμετοχών με έδρα στο Κολοράντο, η οποία πραγματοποιεί επενδύσεις σε εταιρείες τεχνολογίας σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης, συμμετέχει σε επιλεγμένους κύκλους χρηματοδότησης, και εντοπίζει και υποστηρίζει τη νέα γενιά διευθυντών εταιρειών επενδυτικών συμμετοχών. Η φήμη και η αναγνώριση του Brad πηγάζει από την αναγνωρισιμότητά του στη Silicon Valley αλλά και σε άλλες start-upκοινότητες σε όλο τον κόσμο. Εκτός από τη δραστηριότητά του στον όμιλο Foundry, ο Brad έχει εισάγει στην αγορά προϊόντα όπως το Fitbit και το Trackr, και είναι συνιδρυτής του Techstars, ενός από τα πιο φημισμένα προγράμματα επιτάχυνσης επιχειρήσεων το οποίο παρέχει σε start-upχρηματοδότηση, καθοδήγηση και πρόσβαση σε πολύτιμα δίκτυα. Η ευρεία γνώση και εμπειρία του Brad αποτυπώνεται στις σελίδες των διάφορων βιβλίων που έχει γράψει.
Σε αυτό το webinar, ο Brad παρουσιάζει τον τρόπο σκέψης του και τη θεώρησή του για τη ζωή, ενώ προσφέρει πρακτικές συμβουλές για το πώς μπορεί κανείς να δημιουργήσει και να υποστηρίξει επιχειρηματικά οικοσυστήματα, ειδικά σε περιόδους κατά τις οποίες η επιχειρηματική δραστηριότητα είναι παραπάνω από απαραίτητη.
Ο Brad ξεκίνησε το σεμινάριο επισημαίνοντας ότι για να έχει κανείς επιτυχία στο χώρο των start-up δεν είναι απαραίτητο να μετακομίσει, για παράδειγμα, στο Bay Area του Σαν Φρανσίσκο.
Σύμφωνα με τον Brad, στον πυρήνα της Endeavor βρίσκεται η ιδέα ότι με εξαίρεση ορισμένες περιοχές του πλανήτη στον υπόλοιπο κόσμο η επιχειρηματικότητα συναντά ανυπέρβλητα εμπόδια. Επομένως, η Endeavor επικεντρώνεται στην ενίσχυση της παγκόσμιας επιχειρηματικής δραστηριότητας παρέχοντας καθοδήγηση σε καινοτόμους επιχειρηματίες που έχουν την έδρα τους σε αναδυόμενες αγορές. Αυτό ενισχύει την πιο κρίσιμη συμβουλή του Brad Feld, καθώς οι ευκαιρίες σε περιοχές μακριά από το Bay Area αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο ρεαλιστικές και ελκυστικές σε μελλοντικούς επιχειρηματίες που επιθυμούν να αλλάξουν τα δεδομένα της αγοράς.
Ο Brad υπογράμμισε ότι θεωρεί ότι κάθε πόλη με 100.000 κατοίκους μπορεί να δημιουργήσει μια start-up κοινότητα. Αυτό κατά συνέπεια ενισχύει τη θέση του ότι μπορεί κανείς να επιλέξει ελεύθερα την περιοχή που θέλει να ζήσει και να δημιουργήσει, αντί να φέρει τα πάνω-κάτω στη ζωή του μόνο και μόνο για να κερδίσει μια ευκαιρία. Όσο υπάρχουν άνθρωποι εκεί, τότε o Brad έχει την πεποίθηση ότι θα εμφανιστεί και η ευκαιρία.
Επιπλέον, «μια χρήσιμη στρατηγική ενός επενδυτή είναι να μην επενδύει μόνο στην περιοχή που ζει. Είναι απαραίτητο να έχει κάθε πόλη τη δική της start-up κοινότητα». Ο Brad πιστεύει ακράδαντα ότι η επιχειρηματικότητα αποτελεί καίρια παράμετρο για την υγεία και την ανάπτυξη της κάθε πόλης. Με αυτόν τον τρόπο, παρατήρησε, πετυχαίνουμε τον εκδημοκρατισμό της επιχειρηματικότητας, γεγονός που οδηγεί στον εκδημοκρατισμό της πληροφορίας, και κατ’ επέκταση στη διαθεσιμότητα της πληροφορίας, ενώ έχει διαπιστώσει θετικές αλλαγές στην επιχειρηματική και καταναλωτική συμπεριφορά.
Επιπλέον, η συμβουλή του σε ό,τι αφορά στην επικοινωνία με τους επενδυτές είναι να καθιστά κανείς τις ενέργειές του πιο προσωπικές. Εκτός από το να μεταφέρει κανείς με επιτυχία την επικοινωνία σε πιο προσωπικό επίπεδο, ο Bradπροτείνει να κάνει κανείς κάτι πιο παραγωγικό, όπως για παράδειγμα να αναπτύξει κάποια σχέση με τις εταιρείες που βρίσκονται ήδη στο χαρτοφυλάκιό του. Αυτό αποδεικνύει τη δέσμευση στα συμφέροντα του επενδυτή και του δημιουργεί την επιθυμία να μάθει περισσότερα για τις ικανότητές μας.
Εξαιτίας του COVID-19, ο Brad επισημαίνει ότι η αρχική αναγκαιότητα του να δουλεύει κανείς από το σπίτι έχει πλέον μετατραπεί σε ευκαιρία, από την οποία μπορούν να επωφεληθούν πολλές εταιρείες και οικογένειες. Ο COVID-19 έχει πολλές καταστροφικές συνέπειες, αλλά αν κοιτάξουμε τη θετική πλευρά των πραγμάτων, ο Brad πιστεύει ότι μια θετική συνέπεια του να δουλεύει κανείς από το σπίτι είναι ότι το σπίτι μπορεί να βρίσκεται σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου.
«Η ικανότητα να εργάζεται κανείς αποτελεσματικά από το σπίτι επιτρέπει στον εργαζόμενο να συνδέεται διαδικτυακά με την επιχείρηση στην οποία εργάζεται, αλλά ταυτόχρονα να είναι μέλος και μιας άλλης γεωγραφικής κοινότητας». Αυτό δημιουργεί ένα άλλο επίπεδο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, και συμβουλεύει τους ανθρώπους να εμπλακούν σε αυτό καθώς αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα στη δημιουργία μιας start-up κοινότητας.
Ο Brad θεωρεί ότι επικρατούν αντιπαραγωγικές πρακτικές στον τρόπο που περνάμε το χρόνο μας, αλλά χάρη στον COVID-19, πολλά πράγματα θα επαναπροσδιοριστούν και οι αλλαγές θα έχουν ευεργετική επίδραση στη ζωή μας. Για παράδειγμα, ένας συνηθισμένος τρόπος για να να κλείνει κανείς επιχειρηματικές συμφωνίες είναι να βγαίνει με άλλους επιχειρηματίες για ποτό μετά τη δουλειά. Πρόκειται για μια επικοινωνιακή δραστηριότητα που ενώ θα έπρεπε να διαρκεί 1 ώρα, τελικά απορροφά τουλάχιστον 4 ώρες από το χρόνο μας. Εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για τον τρόπο που κλείνονται οι συμφωνίες, καθώς θα προτιμούσε να τελειώνει την εργάσιμη μέρα του και να επιστρέφει στο σπίτι του στην οικογένειά του. Οι διαδικτυακές συναλλαγές και η τηλε-εργασία θα ρυθμίσουν σιγά σιγά αυτές τις αντιπαραγωγικές πρακτικές στον τρόπο που επικοινωνούν οι άνθρωποι, γιατί πιστεύει ότι κανένας άνθρωπος δεν έχει χρόνο να συζητά για άσχετα θέματα, και ότι θα αρπάξει την ευκαιρία όταν δει ότι μπορεί να επικοινωνήσει πιο αποτελεσματικά.
Ο Brad προτιμά να εργάζεται από το σπίτι καθώς πιστεύει ότι οι επαγγελματικοί χώροι στους οποίους στριμώχνουμε τους εργαζόμενούς μας είναι κορεσμένοι. Κατά συνέπεια, για να συμβάλουμε στην παραγωγικότητα των εργαζομένων, θα πρέπει να σχεδιάσουμε πιο εργονομικά τους χώρους εργασίας. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα θέλουν να επιστρέψουν στο κουβούκλιό τους και να είναι περικυκλωμένοι από ένα σωρό ανθρώπους, αν τους δοθεί η ευκαιρία να εργαζόνται με άνεση από το σπίτι τους.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Foundry συζήτησε τη θέση του Boulder, η οποία διατυπώθηκε την περίοδο που οι χώρες έβγαιναν από την παγκόσμια οικονομική κρίση. Σύμφωνα με τον Brad, είναι απαραίτητα μόνο τέσσερα πράγματα για να κινητοποιηθεί μια κοινότητα:
1. Οι ηγέτες πρέπει να είναι επιχειρηματίες. Θα πρέπει να υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός επιχειρηματιών οι οποίοι θα λειτουργούν ως ηγέτες της κοινότητας. Πρόκειται για μια θεμελιώδη αξία της Endeavor καθώς ό,τι κάνουμε εμείς, το κάνουμε προς όφελος των επιχειρηματιών.
2. Χρειάζεται να έχει κανείς μια μακροπρόθεσμη προοπτική για όλα όσα κάνει. Ο Brad Feld προτείνει να έχει κανείς μια 20χρονη προοπτική, ένα συνεκτικό όραμα για το τι θέλει να κάνει στο μέλλον.
3. Είναι απολύτως απαραίτητο να συμπεριλάβει κανείς στο όραμά του όλα όσα θέλουν να πραγματοποιήσουν όλοι οι άλλοι σε κάθε επίπεδο.
4. Είναι σημαντικό να διοργανώνει κανείς δράσεις και γεγονότα με μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων. Δεν είναι αρκετό να διοργανώνει κανείς αποκλειστικά δράσεις δικτύωσης. Πρέπει να προσελκύει κανείς ανθρώπους που έχουν σχέση με επιχειρηματίες. Επομένως, δράσεις όπως τα προγράμματα επιτάχυνσης start-up αποτελούν μια καλή αρχή.
Όταν σκέφτεται κανείς το κεφάλαιο, η πρώτη λέξη που έρχεται συχνά στο μυαλό μας είναι τα οικονομικά. Ο Bradυπογράμμισε ότι δεν υπάρχει μόνο μία μορφή κεφαλαίου που μπορεί να βοηθήσει μια κοινότητα start-up να αναπτυχθεί. Μόνο και μόνο επειδή όλοι λένε ότι «δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα» δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και άλλοι πόροι που μπορεί να αποδειχτούν επωφελείς.
Με αφορμή τις ευρέως διαδεδομένες σκέψεις που άκουσε, ο Brad εισήγαγε άλλες μορφές κεφαλαίου που όχι μόνο συμβάλλουν στην ανάπτυξη μιας start-up επιχείρησης στην κοινότητα της επιλογής του κάθε ανθρώπου, αλλά η μία μορφή τροφοδοτεί την άλλη με θετικό τρόπο. Οι τρεις από τις επτά μορφές κεφαλαίου που ανέφερε περιλαμβάνουν: το Κεφάλαιο Υποδομών, το Διανοητικό Κεφάλαιο και το Κοινωνικό Κεφάλαιο. Συμβουλεύει επίσης: «Ξεκινήστε με το κεφάλαιο που διαθέτετε, και φροντίστε να αναπτυχθούν οι start-up σε τέτοιο σημείο ώστε να τροφοδοτούν η μία την άλλη».
Επιπλέον, ο Brad πιστεύει ότι οι ηγετικές ικανότητες που διαθέτει κάποιος μπορούν να μεταφερθούν και να βρουν εφαρμογή σε οποιονδήποτε τόπο. «Καθώς χάρη στη δουλειά ή στην οικογένειά του μετακινείται κανείς από τόπο σε τόπο, οι ικανότητές μας όχι μόνο τελειοποιούνται, αλλά και διαφοροποιούνται». Αυτές οι δεξιότητες μπορούν εύκολα να εφαρμοστούν σε διαφορετικές κοινότητες. Επισημαίνει ότι έχει σημασία να μην προσπαθεί κανείς να αναδημιουργήσει και να αναπαράξει τις πρακτικές που βλέπει σε επιτυχημένες κοινότητες, όπως η Silicon Valley. Είναι σημαντικό να βάζει ο καθένας σε εφαρμογή τη δική του τεχνογνωσία με τον τρόπο που ο ίδιος θεωρεί σωστό. «Μπορεί να μάθει κανείς πάρα πολλά πράγματα από άλλους ανθρώπους και άλλους τόπους, αλλά είναι σχεδόν αδύνατο και αναποτελεσματικό να προσπαθήσει να τα μιμηθεί ή να τα αναπαράξει».
Εκτός από τον τόπο, τις δεξιότητες και τους πόρους, ο Brad υπογραμμίζει τι χρειάζεται κανείς για να εξελιχθεί σε μεγάλο ηγέτη. «Για να ηγηθεί κανείς αποτελεσματικά, θα πρέπει ταυτόχρονα να υποβάλει τον εαυτό του σε διεξοδική διερεύνηση και να ηγείται με βάση τα γεγονότα». Με αυτόν τον τρόπο, υποστηρίζει ότι θα καταφέρουμε να αποδεχτούμε την απρόβλεπτη διάσταση του μέλλοντός μας. Η μη ντετερμινιστική φύση της κρίσης αυτής μάς επιτρέπει να ζούμε το παρόν κάθε στιγμή, να στηριζόμαστε στις αξίες μας και να τις εφαρμόζουμε σε αυτό το αβέβαιο περιβάλλον.
Αν πιστέψουμε τη φράση «σύντομα θα επιστρέψουμε στην κανονικότητά μας», στην πραγματικότητα ναρκοθετούμε το μέλλον μας, καθώς τα πράγματα δεν πρόκειται να ξαναγίνουν όπως ήταν στις αρχές του 2020. Η ανεξέλεγκτη φύση του COVID-19 έχει σαφέστατα επηρεάσει τον τρόπο που σκέφτονται οι ηγέτες. Ο Brad προτείνει αυτή την εποχή, αλλά και τις εποχές που θα έρθουν, να αναζητήσουμε εκείνες τις αλλαγές στη συμπεριφορά που πυροδότησε ο COVID-19. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί κανείς να παρέμβει στις αλλαγές, να εξελιχθεί σε ηγέτη στην επιχείρησή του, αντί να προσπαθεί να αποφύγει τις αλλαγές που αναπόφευκτα θα συμβούν υψώνοντας τείχη προστασίας.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό θέμα είναι, σύμφωνα με τον Brad, η φροντίδα της ψυχικής και της σωματικής υγείας, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη εποχή. Η ψυχική ασθένεια θα πρέπει να πάψει να στιγματίζει τους ανθρώπους. Καθώς και ο ίδιος υποφέρει από ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, οι παράλογοι φόβοι και οι αγωνίες του επηρέασαν διάφορες πλευρές της ζωής του. Ο ίδιος έμαθε ότι όταν υποφέρει κανείς, θα πρέπει να δουλέψει με τον εαυτό του για να βελτιώσει τη θέση του.
Ο Brad ολοκλήρωσε τη συνεδρία με μια φράση του Len Flassler, η οποία τον συντροφεύει εδώ και αρκετά χρόνια. Το 2000-2001 η φούσκα του ίντερνετ έσκασε και η εταιρεία του αξίας 3 δις δολαρίων κατέρρευσε. Ένιωσε αποθαρρυμένος, δυστυχισμένος και γεμάτος φόβο για το μέλλον.
Ένα πρωί ήρθε ο Len και του είπε: «Έλα, Brad, πάμε, ούτε θα σε σκοτώσουν, ούτε θα σε φάνε». Εκείνη τη στιγμή κατάλαβε ότι ναι, η δουλειά μπορεί να είναι μερικές φορές κουραστική και ίσως αμείλικτη. Όμως είναι δική μας ευθύνη να κάνουμε τη δουλειά μας όσο καλύτερα μπορούμε, και αν δεν μας αρέσει, μπορούμε πάντα να παραιτηθούμε!