H Spotawheel γνωρίζει από υψηλές ταχύτητες. Αν και ιδρύθηκε μόλις το 2016 είναι σήμερα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη startup στην Ελλάδα και μεταξύ των ταχύτερα αναπτυσσόμενων στην Ευρώπη, σύμφωνα με τους Financial Times. Ο τζίρος της εταιρείας, που με τη χρήση τεης τεχνολογίας μετασχηματίζει τη διαδικασία αγοράς και πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, από 446,796 ευρώ πριν από πέντε χρόνια σε πάνω από 10 εκατ. ευρώ σήμερα. Τι προσφέρει η Spotawheel σε μία τεράστια αγορά όπως αυτή των μεταχειρισμένων αυτοκίνητων; Αυτό που ζητάει ο καταναλωτής: Εμπιστοσύνη και διαφάνεια.
Ο διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της εταιρείας, Χάρης Αρβανίτης, μίλησε στο Outliers, το podcast της Endeavor με media partner το MoneyReview, για το πώς γεννήθηκε η ιδέα της startup και τι χρειάστηκε για να μεγαλώσει τόσο γρήγορα.
Ο κ. Αρβανίτης σπούδασε οικονομικά στον Πειραιά, έκανε MBA στις ΗΠΑ και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα είχε την τύχη όπως λέει να ενταχθεί στο δυναμικό της McKinsey, όπου έμεινε για 6 χρόνια και έμαθε πολλά. Πολύ σημαντικό «σχολείο» ήταν και η τριετής θητεία του στον Cosmote αμέσως μετά. Και κάπου εκέι έχοντας αποκτήσει εμπειρία, αλλά και έχοντας ένα πρακτικό πρόβλημα να αντιμετωπίσει ήρθε η στιγμή για να κάνει το «άλμα», ιδρύοντας τη δική του επιχείρηση. «Όλες οι ιδέες έχουν να κάνουν με προβλήματα. Σε εμάς ήταν ότι πήγαμε από το ένα παιδί στα τρία και έπρεπε να βρούμε μεγαλύτερο αυτοκίνητο» αναφέρει. «Επί τρεις μήνες προσπαθούσα να βρω να αγοράσω ένα μεταχειρισμένο ασφαλές» εξηγεί. Έτσι προέκυψε η ιδέα της Spotmechanic, η οποία παρείχε ουσιαστικά τη δυνατότητα σε ανθρώπους που ήθελαν να πουλήσουν ή να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο γρήγορου και αξιόπιστου ελέγχου στο σημείο που βρισκόταν το όχημα. «Στην αρχή νομίζαμε ότι θα έχουμε δύο τύπους πελατών: ιδιοκτήτες (που ήθελαν να δικαιολογήσουν την τιμή) και αγοραστές. Τελικά είχαμε πρωτίστως αγοραστές, αφού η διαφάνεια ωφελεί κυρίως αυτούς» λέει.
Κάποια στιγμή οι ιδρυτές της εταιρείας αντιλήφθηκαν ότι με τη Spotmechanic έφερναν στην επιφάνεια το πρόβλημα, αλλά δεν το έλυναν επί της ουσίας. Γιατί ο πελάτης αφού έβλεπε ότι δεν του κάνει το αυτοκίνητο που είχαμε ελεγχθεί ήθελε μετά να μάθει πού θα βρει αξιόπιστο αυτοκίνητο. Έτσι φτάσαμε στην Spotawheel, με τον κ. Αρβανίτη να επισημαίνει ότι στόχος είναι «να γίνουμε η Amazon των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων». Η startup στηρίζεται σε ένα πολύ δυνατό online μοντέλο, πολλά analytics από πίσω, αλλά και πολλές φυσικές δραστηριότητες. Αρχικά λειτουργούσε σαν broker. «Επειδή δεν είχαμε χρηματοδότηση και τεχνογνωσία για να αγοράσουμε οι ίδιοι και τα αυτοκίνητα, ήμασταν διαμεσολαβητές. Ο τελικός πελάτης θα έβλεπε τη spotawheel όχι τον προηγούμενο ιδιοκτήτη. Έτσι ο ιδιοκτήτης δεν είχε να περάσει την όλη διαδικασία του να βλέπει τους ενδιαφερομένους» εξηγεί ο ceo της εταιρείας. Καθώς ωστόσο η εταιρεία εξελισσόταν ταχύτατα, έφτασε στο να αγοράζει η ίδια τα αυτοκίνητα για να τα δώσει στον τελικό της πελάτη. «Αυτό είναι ένα βαρύ μοντέλο που απαιτεί χρηματοδότηση και asset management» τονίζει.
Η εταιρεία έχει αναπτύξει ισχυρότατη παρουσία και στην Πολωνία. Πώς πέτυχε εκεί; «Καταλάβαμε τι θα λειτουργήσει και τι δεν θα λειτουργήσει. Έχουμε αλλάξει πολλές φορές το μοντέλο μας, ώστε ο καταναλωτής να νιώθει άνετα. Άλλοι δεν ήταν τόσο γρήγοροι στο να αλλάξουν» αναφέρει ο κ. Αρβανίτης. Έχει δε μία συμβουλή για όσους στοχεύουν να γίνουν outliers: «Πάντα να είσαι ανοιχτός σε προτάσεις και να αναγνωρίζεις τα λάθη που κάνεις. Ο outlier είναι αυτός που αλλάζει τα πράγματα δραματικά και για να το πετύχει πρέπει να ξέρει τι κάνει λάθος».
Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο moneyreview.gr
Βρείτε μας σε Apple Podcasts & Spotify