Μένοντας Όρθιοι ως το Τέλος: Πόσο θα αντέξει κανείς μέχρι να του τελειώσουν τα χρήματα;

Σειρά Webinar της Endeavor:

H εμπειρία του Ed Capaldi

Σε συνέχεια των διαδικτυακών σεμιναρίων που έχουν ως στόχο να αναδείξουν όλες τις διαφορετικές παραμέτρους από τις επιπτώσεις της ασθένειας COVID-19 στον επιχειρηματικό κόσμο και στην κοινωνία, η Endeavor προσκάλεσε τον Ed Capaldi, Σύμβουλο Στρατηγικής και Agile Business Coach, ο οποίος υποστηρίζει οξυδερκείς Διευθύνοντες Συμβούλους και Επιχειρηματίες με εμπροσθοβαρή σκέψη να επιταχύνουν την ανάπτυξή τους μέσα στο χάος της ανατρεπτικής εποχής που ζούμε. Ο Ed μίλησε για τη διαχείριση των κεφαλαιακών ροών και για την κρίση ρευστότητας σε καιρό αβεβαιότητας. 

Κατά τη διάρκεια του ωριαίου διαδικτυακού σεμιναρίου, ο Ed Capaldi μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του σχετικά με την αποτελεσματική στρατηγική διαχείριση της κρίσης και του κινδύνου κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μας εξήγησε τη σημασία του να δρα κανείς άμεσα. Επισήμανε επίσης ότι είναι απαραίτητο οι εργοδότες να συνομιλούν ανοιχτά και ειλικρινά με τους εργαζόμενους και τους εταίρους τους.

Αποτελεσματικός Στρατηγικός Προγραμματισμός


Σύμφωνα με τον Capaldi, «στον επιχειρηματικό κόσμο, στρατηγική είναι η τέχνη και η επιστήμη της κατανομής πόρων δημιουργώντας παράλληλα μια μοναδική αξία για τον πελάτη. Ωστόσο, όσο αντιμετωπίζουμε την κρίση του κορoνοϊού, πρέπει να πάψουμε να κατανέμουμε πόρους με γνώμονα την παροχή αξίας στον πελάτη, καθώς οι πόροι αλλάζουν. Επιπλέον, η αντίληψη και ο ορισμός της αξίας αλλάζουν μέρα με τη μέρα. Επομένως, όσα συνηθίζαμε να κάνουμε στο παρελθόν, δεν μας χρησιμεύουν σήμερα. Η περικοπή κόστους και η αναζήτηση ρευστότητας είναι δοκιμασμένες μέθοδοι, αλλά οι κανόνες του παιχνιδιού έχουν αλλάξει, οπότε δημιουργείται η ανάγκη για διαφορετικούς τρόπους σκέψης».

Η έννοια του Μένω Όρθιος ως το Τέλος

«Από την επιχειρηματική οπτική», εξηγεί ο Ed, «η έννοια του Μένω Όρθιος ως το Τέλος σημαίνει ότι εξελίσσομαι στον πιο ανταγωνιστικό παραγωγό προϊόντων ή παροχέα υπηρεσιών σε θέματα κόστους στην αγορά μου. Οι εταιρείες που έχουν ταμειακή πειθαρχία θα βρίσκονται πάντα ένα βήμα μπροστά, καθώς πάντα αποταμιεύουν το 5-10% του εισοδήματός τους». Ένα καλό παράδειγμα αποτελεί, σύμφωνα με τον Capaldi, η εταιρεία Vendata, μια εταιρεία που διαρκώς βελτιστοποιεί το κόστος της, «ώστε όταν η κατάσταση γίνει εξαιρετικά δύσκολη, όπως σε περιπτώσεις κατάρρευσης της αγοράς ή σε περίπτωση πολέμου, θα είναι σε θέση να επιβιώσει».

Όπως υπογράμμισε ο Ed, στην περίπτωση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία του κορονοϊού, η έννοια του Μένω Όρθιος ως το Τέλος έχει σχέση με το αν διαθέτει η εταιρεία σας αρκετά χρήματα για να επανεκκινήσει τη λειτουργία της και να αναπτυχθεί μετά την κρίση. Με άλλα λόγια, να επιβιώσει. «Κάθε επιχειρηματίας πρέπει να είναι έτοιμος να πηδήσει στον γκρεμό και να κατασκευάσει αεροπλάνο κατά την κάθοδό του. Όλοι το γνωρίζουμε αυτό, αλλά η γνώση δεν σημαίνει απαραιτήτως και κατανόηση. Να είστε έτοιμοι για την επιτάχυνση. Γιατί έπειτα από μιας τεράστιας κλίμακας στασιμότητα έρχεται η ανάπτυξη», συμπλήρωσε. «Εξάλλου, σκοπός μιας επιχείρησης είναι να διατηρεί και να δημιουργεί πελάτες, όποια κι αν είναι η κατάσταση. Το να δοθεί σε κάποιον μια δεύτερη ευκαιρία, δεν θα έχει κανένα νόημα αν δεν έχει διδαχθεί κάτι από την πρώτη. Αυτή η κρίση μας δίνει την ευκαιρία να κοιτάξουμε πίσω, να κάνουμε την αυτοκριτική μας και να την ξεπεράσουμε πιο υγιής και πιο δυνατοί», πρόσθεσε. 

Διαχείριση Κρίσης

Ο Ed επεσήμανε επίσης ότι είναι σημαντικό να προλαμβάνει κανείς τα γεγονότα. «Να καταστρώνετε σχέδια 90 ημερών, όπου θα καταγράφετε όλα όσα θεωρείτε ότι μπορεί να πάνε στραβά, έτσι ώστε να ενεργείτε προκαταβολικά και να αποφεύγετε τη ζημιά. Ταυτόχρονα όμως να καταρτίζετε εβδομαδιαία προγράμματα, έτσι ώστε όλες οι ομάδες να είναι σε εγρήγορση και να κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος. Επίσης είναι σημαντικό να επιτρέπετε σε όλα τα μέλη της ομάδας σας, αν το επιθυμούν, να συνεισφέρουν τόσο στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα όσο και στον σχεδιασμό του τριμήνου», εξήγησε ο Ed. 

Κάθε επιχειρηματίας πρέπει να είναι έτοιμος να πηδήσει στον γκρεμό και να κατασκευάζει αεροπλάνο κατά την κάθοδό του.

Ο Capaldi μοιράστηκε μαζί μας τρία καίρια σημεία για την αντιμετώπιση της κρίσης:

  1. Να κατανοήσετε την κινητήρια οικονομική δύναμη της επιχείρησής σας. Προσπαθήστε να επικεντρωθείτε σε ό,τι μπορείτε να καθορίσετε, όπως το κόστος ανά μονάδα, αντί να ανησυχείτε για όσα δεν μπορείτε να ελέγξετε, όπως η αγορά, η τιμολόγηση ή οι αποφάσεις της κυβέρνησης. 
  2. Να κατανοήσετε πώς μεταβάλλεται η πρόταση αξίας σας. Σε αντίθεση με την βιομηχανική εποχή, οι πελάτες σήμερα είναι πολύ πιο ενημερωμένοι. Έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, γεγονός που τους επιτρέπει να επιλέγουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που επιθυμούν πολύ γρήγορα, αφού και η πραγματικότητά τους μεταβάλλεται πολύ γρήγορα. Κατά συνέπεια, πρέπει να παρακολουθείτε τις αλλαγές διαρκώς, γιατί καθώς αλλάζει η αντίληψη που έχουν οι πελάτες για την πραγματικότητα, αλλάζουν και οι ανάγκες και οι προτιμήσεις τους.
  3. Προχωρήστε σε περικοπή του κόστους. Αφού αντιληφθείτε ποιο όφελος επιζητούν οι πελάτες σας, προβείτε σε περικοπές κόστους, και απλοποιήστε την πρόταση αξίας σας, τη βάση του κόστους σας. Όπως εξήγησε, για να έχει μια εταιρεία αρκετά χρήματα για να επιβιώσει, «πρέπει να κάνει περικοπές, βαθιές περικοπές, να τις κάνει γρήγορα, και μόνο μία φορά.»

Επιπλέον, συμβούλεψε τους εργοδότες να «επιστρέψουν στα βασικά και να προβούν στις απαραίτητες ρυθμίσεις ώστε να μην δυσκολέψουν τα πράγματα τόσο πολύ στο μέλλον». Μάλιστα πρότεινε ένα πρόγραμμα εργασίας που αποτελείται από τρεις βάρδιες: «Η πρώτη βάρδια θα εργάζεται για 7 ημέρες και στη συνέχεια θα παραμένει εκτός δουλειάς για 2 εβδομάδες. Όταν σταματήσει η πρώτη βάρδια, θα ξεκινήσει η δεύτερη, η οποία θα δουλέψει για επτά μέρες και κατόπιν θα παραμείνει εκτός δουλειάς για 2 εβδομάδες. Τότε θα ξεκινήσει η τρίτη βάρδια. Με αυτό τον τρόπο, πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι στο γραφείο σας».

Διαχείριση Κινδύνου

Οι καιροί αλλάζουν μάλλον γρήγορα. Τα τελευταία 10 χρόνια περάσαμε από τη βιομηχανική στη μετα-βιομηχανική, στη λεγόμενη ψηφιακή εποχή, η οποία ήρθε δημιουργώντας χάος. Αυτό το χαρακτηριστικό της είναι δύσκολο διαχειρίσιμο. Ένα πολύ καλό παράδειγμα αποτελεί η κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού. Παρότι έχουν επιβληθεί lockdown σε όλες σχεδόν τις πληγείσες χώρες, δεν έχουμε καταφέρει να διαχειριστούμε με επιτυχία αυτό το χάος. Την ίδια στιγμή, είναι γνωστό ότι κύρια χαρακτηριστικά της ψηφιακής εποχής είναι η αστάθεια, η πολυπλοκότητα, η αβεβαιότητα και η ασάφεια (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity, V.U.C.A.).»

Όταν ρωτήθηκε σχετικά με το ποια στρατηγική διαχείρισης κινδύνου θα πρότεινε να εφαρμόσουν οι εταιρείες για να εκμεταλλευτούν στο έπακρο το μοντέλο V.U.C.A., ο Capaldi προέκρινε τη σημασία της ομάδας. «Η ομάδα σας θα πρέπει να είναι η πρώτη σας προτεραιότητα. Το μοντέλο της V.U.C.A. συνεπάγεται ότι θα πρέπει να παίρνετε αποφάσεις γρήγορα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι καθοριστικό να έχετε τους σωστούς ανθρώπους στο πλευρό σας. Είναι ζωτικής σημασίας να διαμερίζετε το σύνολο των εργασιών σας, να παίρνετε μια βαθιά ανάσα και να προχωράτε σε εκτίμηση του κινδύνου», πρόσθεσε.  

Η καταγραφή των έκτακτων εξόδων που προέκυψαν από την κρίση του κορονοϊού αποτελεί επίσης μια στρατηγική ουσιαστικής σημασίας. Ο Ed πρότεινε ότι οι επιχειρηματίες θα πρέπει να μεταφέρουν αυτές τις δαπάνες στην κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης, για να είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να τις παρουσιάσουν στις κυβερνήσεις και να λάβουν την προβλεπόμενη αποζημίωση. «Να θυμάστε πάντα ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες ή η κυβέρνηση θα απαιτήσει κάποια δεδομένα προκειμένου να σας αποζημιώσει. Αν εσείς έχετε συλλέξει όλα τα δεδομένα εκ των προτέρων, θα είστε από τους πρώτους που θα λάβουν την αποζημίωση», εξήγησε ο Ed. «Με το να καταγράφετε όλες τις δαπάνες στις οποίες έχετε προβεί εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού, θα είστε σε θέση να αντιληφθείτε πώς αντιδράσατε. Έτσι θα μάθετε ποιες ενέργειες θα πρέπει να επαναλάβετε και ποιες να αποφύγετε στην επόμενη κρίση», πρόσθεσε. 

Η Επικοινωνία με τους Εργαζόμενους 

Ο Ed ανέφερε ότι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να κάνει ένας εργοδότης όταν αναγκάζεται να προχωρήσει σε απολύσεις είναι να μεταδώσει το μήνυμα με το σωστό τρόπο. «Αν εξηγήσετε στους απολυμένους υπαλλήλους σας ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος, ότι η κατάσταση είναι δύσκολη, αλλά εσείς θα κάνετε ό,τι είναι δυνατόν για να τους προσλάβετε ξανά όταν ξεπεραστεί η κρίση, είναι ένας καλός τρόπος να τους επικοινωνήσετε το μήνυμα. Πρέπει πάντα να θυμάστε ότι για κάθε εργαζόμενο η πρώτη και η τελευταία μέρα στη δουλειά του πρέπει να είναι οι καλύτερες», εξήγησε. 

Ο Ed υπογράμμισε τη σημασία της ουσιαστικής επικοινωνίας τόσο με τους υπαλλήλους όσο και με τους εταίρους. «Να είστε ανοιχτοί και ειλικρινείς με τους υπαλλήλους σας. Επενδύστε στην επαφή με όλους τους εταίρους σας, να είστε ξεκάθαροι με τους αριθμούς και να μοιράζεστε μαζί τους τη στρατηγική που θα ακολουθήσετε», επεσήμανε. 

Συνοψίζοντας ο Ed δήλωσε ότι η επιτυχία, όπως και η αποτυχία, ενός επιχειρηματία είναι το αποτέλεσμα όλων των αποφάσεων που λαμβάνει. Όλα εξαρτώνται από αυτόν, και το αποτέλεσμα δεν έχει καμία σχέση με την αγορά ή με τις αποφάσεις της κυβέρνησης. «Εδώ πρόκειται για έναν μαραθώνιο, και όχι για μια κούρσα ταχύτητας. Ποτέ δεν πρέπει να χάσετε την πίστη σας, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπίσετε “την ωμή πραγματικότητα.” Η δουλειά του επιχειρηματία είναι να κάνει το αδύνατο δυνατό.»

Εδώ μπορείτε να ακούσετε την ηχογράφηση του webinar.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap